Val

Jag skriver den här posten på svenska för att jag pallar inte skriva den på engelska och att jag är så jevla besviken på valresultatet. SD hur fan gick det till. Undrar hur de som röstar på SD tänker.

Det andra jag funderar över är hur fan kommer det se ut nu de nästkommande fyra åren. Regeringen kommer bli så jevla svag.

När jag ser de röda partierna som snackar om att de är glada över att Reinfeldt får avgå. Aja, antar att de får glädja sig över någonting iaf.

Ignorera SD funkar tydligen inte.

De har ju sina kärnväljare. Varför får SD så många röster?

Detta är vad jag tror:

Det är för att många har tappat förtroendet för de andra partierna och etablissemanget. De röstar för SD för att visa att de inte tror på de andra.

De visar inte bristerna i SD:s politik. Det enda de gör är att hoppa på SD när frågan handlar om integration.

Ökade klyftor i landet. Det skapar utanförskap och avundsjuka. Det skapar fler och fler vi och dem. Istället för bara vi.

Många hetsar SD, det skapar lite martyrmentalitet. underdog, rebeller. Traditionellt har många identifierat sig med rebeller och underdog. Vilket man ser hos Apple. I SD finns det ett vi-mot-dem. Det är inte att underskatta. Det skapas när alla hoppar på och hetsar SD hela tiden.

SD kan lova vad som helst nu, för det första ingen påpekar brister i deras politik. Bara i deras ideologi. Jag antar att de som röstar på SD tycker att deras politik låter bra.

Jimmy Åkesson är bra på att attackera och påpeka fel i andras politik och det har han fått göra. De andra hamnar mer i försvarsställning vilket är negativt.

Nu får vi se hur det går. Det är dags att bryta upp alliansen lite granna iaf. Dags att rösta för det man tror på och inte bara vad man har gjort upp om. Många partier är ju rätt nära.

Jag kan inte så mycket om politik fast vi får väl se hur det går. Osäkerhet är aldrig bra. Jag hoppas att Löfven lyckas eller att det blir omval.

Något jag vill avsluta med bara.

“A society that puts equality before freedom will get neither. A society that puts freedom before equality will get a high degree of both.” – Milton Friedman

Kommentera

