2012

Nu är det snart slut på 2012 och god tid att reflektera över året som har gått och året som komma skall. Egentligen är det ingen god tid. Fast jag tycker det är viktigt för mig att göra det varje år. För det kommer vara så roligt att läsa alla dessa om några år.

2012 skulle världen gå under så om jag skulle uppleva mina drömmar då var det dags att göra det nu. Det var lite av mitt tankesätt i början av 2012. Under den tiden kändes det som om jag var på väg rätt in i råttracet. Eller förra året kändes det som om jag var det. Hade ett jobb, en utbildning, en lägenhet. Det skulle vara så bekvämt att fortsätta på den vägen. Men jag skulle ha blivit så besviken på mig själv om jag skulle ha gjort det.

Det här året har varit ett enda långt äventyr. Det känns fortfarande lite overkligt. Livet jag hade innan det här livet i Australien känns som en lång dröm, känns så långt borta. Jag har ett helt nytt och annorlunda liv här.

Jag hade inga speciella mål i år utan bara ta det lugnt och njuta av livet. Det har varit lite både och. Tycker att jag njuter mer av livet nu än när jag var i sverige. Hur kan jag göra annat liksom? Jag har upplevt så mycket nytt i år; jag reser själv för första gången i mitt liv, jag har besökt tre nya länder, jag har paddlat kayak, plockat mangos, kört traktor, blivit stoppad av polis, gått ut själv, kört daygame, surfat, lärt mig att spela gitarr (rädd för att glömma dock, för jag har ingen tillgång till gitarr längre så jag kan inte träna.), kört quadbike, träffat nya vänner och uppfyllt en av mina stora drömmar, dyka vid stora barriärrevet.

Den resan har varit helt fantastiskt, fast det har inte bara varit guld och gröna skogar. Jag har haft mina nedgångar med. Nedgångarna uppskattar jag också nu, för de har hjälpt mig i en annan resa. En inre resa. Hela den här resan hjälpt mig att lära känna mig själv bättre. Jag tror att min kärlek för att reflektera och hela grejen med att flytta runt har gjort att jag har lärt känna mig själv bättre. Det är inte så lätt att skylla på andra när jag stöter på samma problem på olika ställen. Då kan det ju inte vara fel på andra hela tiden. Det är något… inte fel men jag är en del av problemet för jag är den enda konstanten i de situationerna.

Det är redan en lång post och det finns så mycket mer att skriva om min inre resa. Det är den resan som jag tycker har varit mest intressant. Men så mycket kan jag säga, jag har släppt lite pressen på att jag ska åstadkomma något hela tiden. Det är ok att bara ta det lugnt också. Jag har också insett att jag inte kan kontrollera så mycket som jag trodde att jag kunde. I och med det tar jag grejer mer med ro. Fast det är fortfarande jevligt svårt i vissa situationer. Jag har även blivit lite mer buddhistisk i min tro.

Min inre resa får jag skriva i andra poster. Lite om mina förväntningar på 2013. Förhoppningsvis lyckas jag komma till Nya Zealand nästa år och köra bungy jumping och skydiving. Sen vet jag inte riktigt vad som kommer att hända. Om jag kommer att stanna här, dra tillbaka till Sverige eller åka över till Kanada. Så jag har inte så många mål för nästa år heller. Bara försöka följa mitt hjärta mer, våga göra det jag vill och känner för. Vara mer ärlig mot mig själv.

Gott nytt år!

Kommentera

