Träffa nya människor

Jag tänkte på det häromdagen. Jag kom hit ensam, utan att känna en enda person. Hur lyckas man lära känna människor egentligen? Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte. Men det var lättare för mig eftersom jag började på ett universitet där fler människor är ute efter att lära känna andra människor.

Analysera eller tänka är ju en av mina favoritgrejer. Speciellt över saker som inte är jätterelevanta. Så jag har liksom försökt analysera vad det var jag gjorde. De första dagarna gjorde jag faktiskt inte så mycket. Fast träffade några människor på vandrarhemmet. Tror att det underlättade för att de var svenskar eller två av dem iaf. Och efter några dagar började flera människor hänga tillsammans. Whatever. Till det viktiga.

1. Delta i aktiviteter. Var liksom orientation week, missade typ hela för att jag inte visste att det var det. Men gick på en grej och träffade människor där. De organiserade även en resa som jag hängde med på och träffade människor där. Jag har även varit med på lite voluntärgrejer och idrottsgrejer.

2. Starta konversationer,

2.1 Fråga så mycket som möjligt. Istället för att fråga lärare frågade jag studenter. Även om de inte visste så var de kanske påväg till samma grej om de inte var det så kunde man börja prata ändå.

2.2 Sätta sig bredvid människor. I matsalen och under föreläsningar. Bara fråga om man kan sätta sig där. Ibland startas konversation ibland inte.

2.3 Fråga var de kommer ifrån. Det är många utbytesstudenter här och det fungerade faktiskt överraskande bra. Eller bara gissa vart de kommer ifrån. Hey, are you from X?

3. Ta telefonnummer eller Facebook. Så fort jag fick igång en konversation som löpte på hyfsat så frågade jag efter telefonnummer eller facebook. Alltid bra att ha.

4. Bjud med dem på grejer.

4.1 För de mesta så frågade jag om de ville käka lunch eller middag. Typ mass sms till alla. De flesta sa att de inte kunde. Men några guldkorn fanns det och vissa är jevligt bra vänner fortfarande.

4.2 Eftersom jag var ny här så gjorde jag massa nya grejer och vi hittade på massa aktiviteter, typ kolla in nya ställen och så. Om jag och några skulle göra något så bjöd jag med flera andra också.

Det var väl det jag gjorde. Funkat bra för mig. Fast det man ska tänka på är att typ 90% av människorna jag träffade under de första veckorna umgås jag inte längre med. Och jag har även raderat de flesta nummer också. Jag kommer självklart inte ihåg alla men jag hälsar alltid på dem jag kommer ihåg och ibland så hälsar till och med någon random person på mig.

En annan sak som även är värt att notera. De flesta jag hänger med idag träffade jag inte personligen utan de flesta jag hänger med idag har jag träffat genom att någon jag träffat har presenterat mig för den personen. Det är rätt intressant faktiskt hur det fungerar.

Har dock blivit lite lat och bekväm nu. Anstränger mig inte så mycket längre för att träffa nya människor vilket är lite tråkigt. Fast jag måste säga att träffa nya människor för mig tog väldigt mycket energi, jag vet inte varför. Det var liksom bara jobbigt att gå fram till människor hela tiden. Så typ när jag kom hem runt 6-7 så var jag helt slut ibland och kunde sova till 7-8 på morgonen. Kan faktiskt bero lite på värmen också. Eller så är det för att när man träffar massa nya människor så får man så många intryck att det är påfrestande. Eller så är jag väl inte en naturlig människomötare eller vad kallar man det?

Oavsett vad så var det intressant att skriva om detta iaf.

3 reaktioner på ”Träffa nya människor

  1. Väldigt intressant.
    Det finns en teori om att dom man pratar med första dagen på skolan kommer man inte att hänga med senare under tiden.

Kommentera

