Människor är Goda eller är jag naiv

Jag undrar det faktiskt om inte alla människor är goda egentligen. Visst vi har en del i oss som tycker om att vara elak tycker om att busa. Tycker om att göra hyss. För det kan få oss att må bra. Det tror jag också beror på att man distanserar sig från. De man är elaka mot. Man ser dem inte som människor. Man ser dem som människor men ändå inte riktigt. De är inte som mig och mina vänner, släktingar etc.

För alla målar ju upp sina fiender som onda. Det funkar ju inte annars. Tänk dig om vi skulle gå i krig mot t ex tyskland. Hur tror du att det skulle fungera om ledaren för gruppen sa. ”De är precis som oss, precis som din bror, pappa, dina vänner. Som bara vill försvara sitt land och sina nära och kära.” Hur tror du att det skulle gått?

Så rent generellt är människor goda. Det är ju inte så att vi vill gå ut i världen och förstöra allting. De som inte är ”goda” vet inte bättre. De förstår bara inte bättre. De inser inte att de dem sårar har samma känslor som de själva. Om de inser det (Empati) så tror jag inte att de skulle göra saker som de gör. Eller så gör de det bara för att de måste, t ex stjäl för att de inte har råd. Etc. Mördar för att de inte kunde kontrollera sina känslor. Men känner ju sjukt ångest efteråt, eller så blir de psykopater för att de inte kan hantera det de har gjort.

Jag fyller ju år igår. Och i söndags så firade några vänner min födelsedag. Asså, jag kände dem inte alls bra, har liksom inte ens känt dem länge. Och igår firade några andra min födelsedag som jag inte heller kände så bra. Både grejerna var en överraskningsgrej. Om inte de är goda människor så är jag naiv.

Vilket man även kan se det som. Är jag naiv eller är de goda?

Med det menar jag ju inte att man ska vara dum. Och tro på allt man ser men, du fattar poängen.

8 reaktioner på ”Människor är Goda eller är jag naiv

  1. Du är nog naiv!

    Nej, men jag tror inte att man kan säga att de är goda direkt. Menar inte att de är onda, men det är väl inget man ser bara sådär… antar jag. Det kan vara ytligt. Eller så försöker de väl bara skapa en bra relation. Kanske för att jag aldrig träffar på så kallade goda människor q:

    • Tankte egentligen inte argumentera emot. Skulle vara intressant att diskutera det face 2 face iaf. Ar du saker pa att du aldrig har traffat pa goda manniskor? T ex, manniskor som du umgas med, slaktingar, mig?

Kommentera

