Spontanitet och att vakna i en okand stad

I morse vaknade jag upp i ett helt okant rum, langt hemifran. Och jag ar fortfarande langt hemifran. Det kanns inte alltfor illa faktiskt. Men det ar inte ofta det hander. Skulle aldrig kunnat tanka mig det for nagra dagar sen. For nagra dagar sen sa skulle jag formodligen ha trott att jag skulle haft en vanlig dag i gold coast och vakna upp i min vanliga sang. Men odet ville annat.

Det borjade med en trakig mandag, jag har precis haft en trakig forelasning och motte upp en ny kompis. Vi drog hem till mig for att kaka lite. Assa mat, det ar nagot magiskt over det faktiskt. Iaf vi kakade och snackade om allt mojligt. Den har killen ar verkligen inspirerande, kanske ar han en budbarare, bara for att fa mig att inse att varlden inte ar sa allvarlig. Att jag har vilka mojligheter jag vill, att jag kan gora sa mycket med sa lite.

Han bor en bit bort sa han drog efter ett tag och jag borjade messa med en av mina kompisar fran Byron. Lite random mess, det slutade med att vi insag att bada var lediga bade tisdag och onsdag. Och att det skulle vara fest pa Nathan Campus bada dagarna. Sa jag bestamde mig for att aka till Brisbane typ dagen darpa.

Sagt och gjort, kom fram till Brisbane 13 pa eftermiddagen. De hade inte kommit och jag fick hitta runt sjalv ett tag. Det ar riktigt vackert, iaf den delen av Brisbane jag sag.

Motte upp dem senare drog runt, drog pa grillfest och hamnade tillslut i universitetsklubben. Nattklubb/pub aktigt. Next thing I know, jag vaknar i en okand sang halvnaken.

Nastan iaf. Hade raggat till mig sovplats innan faktiskt av en av Byron snubbarna.

Ok, titeln kanske ar lite overdriven. Sitter i Brisbane nu ca. 1,5h fran gold coast och vantar pa att de lediga personerna ska vakna.

Fast det ar massa studenter pa campuset just nu, runt omkring mig ocksa, for jag sitter i biblioteket pa nathan.

Bibliotek, en av mina tillflyktsorter. Av nagon anledning kanner jag mig alltid hemma i ett bibliotek. Bockerna domer dig inte, de sager inte ”Du ser for dum ut, du far inte lasa mig.” De bara finns dar. Till for alla som kan lasa, de bryr sig inte var du ar fran, om du ar god eller ond. De delar bara med sig av sina berattelser till alla som vill ta del av dem.

Pa tal om berattelser, jag traffade en iranier igar som fick mig att tanka till, det var langesen nagon fran krogen fick mig att tanka till. Han berattade sin historia hur han hamnade har i Australien. Vilken press han hade pa sig hemifran, hur svart det ar att komma nagonstans ifall man har ett iransk pass, hur mycket han inte ville ga tillbaka, for dar finns inga mojligheter. Far han inget australiensiskt medborgarskap tvingas han aka tillbaka till Iran och dar vantar orimliga regler och krav, besvikna familjemedlemmar och slaktingar. Som har jobbat hart for att ge han den har chansen att komma darifran.

Det satter mitt liv lite i perspektiv. Fragan ar, kommer jag fortfarande kanna samma sak som jag kanner nu om ett ar. Eller kommer det att bli en berattelse som alla andra sagor. Kommer jag att ha forandrats. Eller kommer detta bara vara en rolig grej som jag gjorde. Kommer den har upplevelsen vara som en snoflinga. Skapas av naturen for att finnas en kort stund. Sakta singla ner som en del av andra snoflingor och sedan forsvinna.

Formulerar mig sakert skitdaligt nu men iaf. Nar jag tanker efter skulle jag aldrig kunnat gora en sadan grej i sverige. Mitt liv i sverige ar sa planerat, nastan in i minsta detalj. Jag vet exakt vad som vantar med nasta dag. Den ena dagen lik den andra, den ena veckan lik den andra. Men det har varit kul. Uppleva Brisbane utan planer. Inte sa effektivt kanske, men desto mer spannande.

3 reaktioner på ”Spontanitet och att vakna i en okand stad

  1. Haha.. Inlägget denna gång är tillräckligt långt så att min hand fick kramp av läsande från min iPod xD.. Good work keep it.. Förväntar mig lite Will på Australien ^^, saknar dig sen fortsätt ha din äventyrlig resa. 😛

Kommentera

